Fotturer i Rjukan og Tinn - mange flere alternativer enn Gaustatoppen - visitrjukan
Barnevennlig tur, © Fotograf Jacobsen

Gjuvhovd

Fotturen til Gjuvhovd har blitt en svært populær tur. Når du kommer frem til utsiktspunktet så skjønner du hvorfor.

Gjuvhovd har blitt en svært populær tur og er spesielt barnevennlig. Turen starter ved Gjuvså i Tinn Austbygd og tar ca en halv time en vei. På toppen finner du et flott utsiktspunkt med fantastisk utsikt utover Tinnsjøen og Gaustatoppen. Langs ruten er det plassert ut mange fine troll slik at barna kan telle hvor mange de finner.

Beskrivelse av turen:

Start: Gjuvsjå
Lengde: 1,5 km en vei
Tid: ca 30 minutter en vei
Vanskelighetsgrad: Middels
Barnevennlig:
Ja

Stien starter ved Gjuvsjå, og det fins to alternative stier som er ca. like lange.

Alt.1: Start ved parkeringsplassen ved Gjuvsjå og følg veien ca. 30 m. Her gå en traktorvei innover vis à vis Gjuvsjå i retning Tinnsjøen. Etter ca. 100 m går en sti til venstre oppover mot toppen. Etter ca. 500 m, er blir stien trangere gjennom skogen, men er godt merket. På toppen hvor de to stiene møtes tar man til høyre ut mot Tinnsjøen og kommer forbi en bålplass, før det går litt nedover mot et flott utsiktspunkt og en bålplass.

Alt.2: Start ca. 700 m. forbi parkeringsplassen i retning Hovin. Her går det en vei til høyre vis à vis Gjuvsjå i retning Tinnsjøen hvor det er en kraftig gul bom. Ca 50 m. fra bommen går en ATV-vei til høyre mot toppen. Følg denne hele veien. På toppen hvor de to stiene møtes, tar man til venstre ut mot Tinnsjøen og kommer forbi en bålplass, før det går nedover mot et flott utsiktspunkt og en bålplass.

Alt.3: Begge stier kan kombineres til en rundtur hvor man følger asfaltveien ca. 700 m.

Barnevennlig tur, © Fotograf Jacobsen

­
­
Developed by Aplia - Powered by eZ Publish and tellUsPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.