Pilegrimsvandring etappe 4 Atrå kyrkje - Mæl kyrkje

Om

Atrå kyrkje til Menkhus

Ved muren rundt Atrå kyrkje finner du skiltet som peker ut retningen mot Mæl kyrkje. Du følger bilveien (364) i retning Rjukan. Følg bilveien over bruen og etter ca 600 meter vil du se et skilt på høyre siden av bilveien som tar deg til venstre opp en grusvei. I første sving på denne grusveien viser et nytt skilt til venstre at du skal gå inn på en gressti. Du vil så passere et gammelt stabbur i laftet tre før stien går i jevn stigning oppover. Du kommer til et nytt skilt som tar deg inn på en annen kjerrevei til venstre som du følger oppover. Etterhvert vil du se en skogsvei som går parallellt med din vei. Du skal holde deg på den gamle veien som har fine kantesteiner. Legg merke til hvordan de bygde opp veiene i gamle dager. Når denne gamle veien går over i en større skogsvei står det skilt til venstre. Følg denne skogsveien oppover, og ikke glem å snu deg rundt når du nesten er på toppen! Bak deg har du fin utsikt over et vakkert dalføre (Gjøystdal) og Atrå kyrkje som ligger der som et smykke. Når du ser lenger mot høyre vil du se Tinnsjøen og Austbygde. Når skogsveien kommer opp til en større grusvei (her kan det kjøre biler) står det et skilt som viser at du er 3 kilometer fra Atrå kyrkje og at det er 7 kilometer igjen til Mæl kyrkje. Herfra kan du også nyte den fine utsikten over Tinnsjøen. Etterhvert går denne grusveien over i en ganske nylaget vei som kom til i forbindelse med en ny skiløype «Tinnløypa» og sykkelrittet «Telemarkhelten». Du fortsetter på denne veien til du kommer inn på en annen grusvei der skiltet tar deg til høyre og forteller deg at du har 5 km igjen til Mæl kyrkje. Følg denne grusveien et godt stykke i jevn stigning. Du vil etterhvert få flott utsikt innimellom trærne mot Tinnsjøen. Når du etter en god stund kommer opp på flaten vil du passerer Menkhus på høyre hånd. Det er et fellesbeite for flere gårder i Tinn.

Fra Menkhus og ned åskanten til Mæl kyrkje

Du skal følge grusveien med utsikt mot Gaustatoppen midt i mot. Du fortsetter rett frem, passerer en låve på høyre hånd og går enda litt til. Da vil du se et kirkeskilt som tar deg ned på en sti i skogen til venstre. Herfra er det rødmerket på trærne. Nedgangen fra grusveien oppe i åskanten og ned til Mæl kyrkje er utsatt for ras, så vær oppmerksom på at du kanskje må klatre over og under noen trær som har falt over stien. Deler av stien går i vilt terreng, og deler er tydelig sti. Følg de røde merkene på trærne (spraymaling). Etterhvert vil denne stien gå over i en fin gammel vei som tar deg ned til Håmaren som er en lysning i skogen med flott utsikt over Vestfjorddalen. Herfra vil du også se ned til Mæl kyrkje. Hvis du ser godt etter, vil du også se Storegut og Amonia som ligger ved gamle Mæl stasjon. Her er det også et kirkeskilt som viser deg veien videre nedover mot Mæl kyrkje. Nå har du ikke lenge igjen. Du må gjennom et par porter før du kommer ned til bilveien der du tar til høyre og går de siste metrene mot Mæl kyrkje på asfalt.

TripAdvisor

Call direct on:

97541299

Reiseplanlegger

Velkommen til reiseruteplanleggeren. Du kan bruke dette verktøyet til å lage din egen reise.

For å lage din egen reiserute, klikk Add to Excursion for å legge til et produkt i reiseruten.

• Miljøsertifisering i privat og offentlig virksomhet, inkludert turisme.