Mæl kyrkje - Dal kirke - Pilegrimsvandringer - Fotturer på Rjukan - Tema - Nettsteder - visitrjukan

Mæl kyrkje - Dal kirke

Lengde: 10,3 km  Opp: 200 høydemeter Ned: 160 høydemeter

Veiforhold: Bilvei, grusvei, god skogsvei og sti i skogen

Denne pilegrimsvandringen er ikke skiltet, men er relativt selvforklarende. Fra Mæl kyrkje følger du grusveien opp til bilveien (der du kom fra Atrå kirke) og tar til venstre. Følg denne lite trafikkerte bilveien forbi noen gårder og en golfbane til du etterhvert kan gå på en sykkelvei. Du vil snart se Miland skole på venstre side av veien. Det er en flott gul eldre bygning, og du tar til venstre ned en sykkelvei foran skolen. Da kommer du ned til en bussholdeplass der du krysser en svært trafikkert bilvei (80-sone) og går videre over en bro som tar deg over til andre siden av Månaelven. Du tar da raskt inn på en sti som går til høyre langsmed togskinnene og Månaelven. Du skal gå på denne stien og ha elven Måna på høyre siden helt frem til du kommer til Dal kirke. Noen ganger kan du velge om du vil fortsette stien, eller ta til høyre ut på moloen, men stiene vil alltid møtes igjen. Vi foreslår at du holder deg på stien mot venstre. Ved stor vannføring kan stien på moloen være litt risikabel. Stien fører deg tvers over en gammel jernbanelinje to ganger, og du passerer et område der det tidligere lå en gård Abrehamshaugen. Ganske tidlig på denne vandringen vil du kunne se Gaustatoppen (1883 m.o.h) midt i mot, og du kan nyte synet av dette flotte fjellet hele veien mot Dal kirke. Siste del av veien går gjennom et boligfelt og forbi «brudesløret», fossen Kvitåi. Helt mot slutten kommer du til en demning der grusvegen tar opp til venstre for å komme rundt demningen. Du følger nå kommunale skilter til Månastien. Du vil etterhvert se Dal kirke når du kommer ut på bilveien som fører til Gaustablikk/Gaustatoppen til venstre, og Dal kirke til høyre. Du kan fortsette Månastien på venstre siden av Måna forbi Dal kirke, og gå en stille vei videre mot Rjukan sentrum. Mot slutten av pilegrimsvandringen har du mange fine opplevelser i vente når du kommer til Verdensarvbyen Rjukan. Rjukan tilbyr et stor utvalg av aktiviteter. Gaustatoppen, Hardangervidda, Krossobanen, Solspeilet, Vemork og mange fine naturopplevelser for å nevne noe. Du finner mer detaljert informasjon om dette på visitrjukan.com For å komme deg tilbake til Mæl, foreslår vi at du tar det historiske toget fra Rjukan stasjon til Mæl stasjon. Alternativt kan du gå samme vei tilbake som du kom, men følger da stien langsmed jernbaneskinnene helt tilbake Mæl stasjon.

Developed by Aplia - Powered by eZ Publish and tellUsPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.