Pilegrimsvandring etappe 1 Gransherad kyrkje - Hovin kyrkje

Om:

Gransherad kyrkje til Hovin kyrkje

Lengde: 15,3km Opp: 420 høydemeter Ned: 350  høydemeter

Veiforhold: Grusvei, gode skogsveier, noe bratt og ujevne stier

Du starter på din pilegrimsvandring i Gransherad. Der går du fra kirken ned til bilveien og følger den til høyre over broen. Rett etter broen tar du til venstre inn på "Limoen" - veien.

Turvei fra Gransherad via "Nisi" til Tinnoset er merker av G.I.L. (Gransherad Idrettslag), slik du kan bare følger denne merkingen.

Veien går gjennom et lite boligområde. Når du har gått gjennom boligområdet går veien over i en skogssti, og du fortsetter på den rett fram i skogen. De gamle togskinnene til "Tinnosbanen" har du alltid på høyre side og Tinnsjøen på din venstre.

Etter ca 2 km tar skogsstien en høyre sving over togskinnene og deretter sakte oppover i en svak venstre sving.

Her blir stien veldig steinete, ujevn og litt bratt.

Du har nå gården "Nisi" i sikte, og stien leder deg i en bue rundt gården til venstre. Ved den store røde låven til høyre, ta til venstre på grusveien som fører deg nedover bakken. På denne grusveien holder du til venstre. Først gjennom åpent landskap, og deretter gjennom skogen til du kommer ut ved Tinnsjøen. Der tar du til høyre for å komme til privat båthavn der båten, du har bestilt på forhånd, venter deg. (Du kan ringe Jon Ivar Finekåsa på mob 911 37 805 og avtale på forhånd).

Hvis du ville tar  til venstre over togskinnene, så ser du fergeterminalen til Storegut ved Tinnsjøen.

Oppdatert informasjon om dette tilbudet finner du på www.kvitekyrkjer.no

Sandviken, her venter en vakker strand med bålplass på deg.

Fra stranden skal du holde mot venstre og gå langsmed Tinnsjøen til du kommer til en skogsvei som tar deg bratt opp. De første 600 meterne er skogsveien veldig ujevn og full av mellomstore steinar, så du må passe på at du ikke sklir. Etterhvert blir skogsveien bedre og leder deg ca. 4,5 kilometer gjennom et naturreservat.

Naturreservat

Du følger en bekk som ligger på venstre side til du kommer til et lite vann, der du kan beundre beverens arbeid. Følg en gresskledd skogsvei videre til toppen. Etter ca. 2 km kommer du til en snuplass og skogsveien blir deretter til en kjerrevei og tar deg etter 3 km sakte ned på Søndre Bratterudstulen og du får igjen se Tinnsjøen som ligger ved mot venstre. Følg hovedveien videre i to svinger, først mot venstre og deretter mot høyre, til du etter 4,5km kommer til en annen større gruslagt snuplass. Du forlater nå naturreservatet.

Grusvei langs Tinnsjøen

På andre siden av snuplassen, ser du et skilt som tar deg videre på grusveien langs Tinnsjøen mot Hovin. Du kommer først forbi Bratterud gård ( som var bosted allerede i det 17 århundre ) og deretter til gården Nedre Gvammen.

To kilometer etter Bratterud Gård vil du se murrester av betong på nedsiden av vegen. Du vil ørst oppdage et vedlager. Muren er rester etter brakker og et vaskeri som hørte til Tinnsjø Kobberminer. På høyre side inn i skogen ligger inngangen til denne gamle Kobberminen som aktiv fra 1900-1914. Etter ca 8,5 kilometer kommer du til en bom og en bru over elven Skirva. Bommen er alltid stengt og du må klatre for å komme deg over. Følg veien videre opp med Skirva på høyre side. Du kommer et T-kryss der du kan velge å gå mot venstre for å komme til Hovin brygge. Men for å komme til Hovin kyrkje tar du til høyre, og følger Åstøvegen opp til du igjen kommer til et T-kryss. Tar du til høyre går vegen opp til øvrebygde der du finner en butikk og Fjellblikk Kafé og Overnatting. Det er også mulig å bestille taxi herfra og opp til sentrum i Hovin.

Går du til venstre kommer du til Hovin kyrkje. Her kan du velge å følge bilveien eller tar du snarveien over plenen til Hovin kyrkje som du da ser rett foran deg.

TripAdvisor

Call direct on:

97541299

Reiseplanlegger

Velkommen til reiseruteplanleggeren. Du kan bruke dette verktøyet til å lage din egen reise.

For å lage din egen reiserute, klikk Add to Excursion for å legge til et produkt i reiseruten.

• Miljøsertifisering i privat og offentlig virksomhet, inkludert turisme.