Pilegrimsvandring etappe 3 Austbygde kyrkje - Atrå kyrkje

Om

Om

Lengde: 13 km Opp: 490 høydemeter Ned: 210 høydemeter

Veiforhold: Sti, kjerrevei, grusvei og asfalt.

Fra Sandviken Camping følger du veien gjennom Øyan tilbake til sentrum. Følg veien på høyre side av Dølehalle samfunnshus (rett over veien for interiørbutikken). Ta andre vei til venstre (Myran) og følg den bratte veien oppover til du passerer en grusbane med fotballbingen på høyre side. I stedenfor å følge Furulivegen som svinger til venstre etter fotballbanen, skal du gå rett frem på grusveien som går inn i skogen. Følg denne grusvegen (malte markering) oppover, til du kommer opp til en veiskille, der det er skiltet videre oppover mot Atrå kyrkje og nedover mot høyre mot Austbygde kirke. Her følger du skilt mot Austbygde kyrkje. Etter 3 km på skogsveien kommer du så ut på en bru over Austbygdåe og deretter på bilveien som går fra Austbygde til Tessungdalen (fylkesvei 755). Til venstre ligger så  Austbygde Kyrkje. (husk å ta en avstikker, som er skilt, via Pålerud kapellet)

Går tilbake same veien til veiskille og ta nå veien oppover mot Atrå Kyrkje. Denne grusveien går nå gradvis oppover til du i en sving skal ta til venstre inn på en litt mindre skogsvei. I denne svingen står en fin benk, der du kan ta en pust i bakken.

Langs åskanten over Austbygde sentrum

Følg stien rett fram langsmed åskanten. Innimellom trærne vil du få mer og mer utsikt over Tinnsjøen, Austbygde sentrum og Sandviken Camping. Det står like etterpå et skilt som forteller deg at du om 200 meter vil finne en rasteplass med flott utsikt. Du passerer denne før skogsveien går over i en sti og tar deg i to bratte svinger oppover ås - siden. Etter en god stund i oppoverbakke vil du midt i en sving, komme opp på en større grusvei som fører deg langsmed åskanten i retning Atrå kyrkje. Du vil etterhvert få et skilt til venstre ned til Sandviken Camping om du ønsker å ta en overnatting der. Det er også skiltet til Åseral opp til høyre, som er en liten avstikker til et fint utsiktspunkt.

«Gamal kyrkjeveg»

Grusveien fortsetter nedover til det står skilt til høyre merket med «Gamal kyrkjeveg». Det er mulig å fortsette grusveien ned til bilveien i Atrå, men vi anbefaler på det varmeste å følge skiltene som tar deg inn på de vakre gamle veiene som tidligere førte folk fra gårdene sine og ned til Atrå kyrkje. Du ser tydelig steinmurene som ble bygget opp for å lage disse gamle veiene, og du får vandre på gamle stier, over en bro og gjennom landskap med stein, mose og lyng. Etter en stund på den gamle stien kommer du ned på grusveien igjen. Du følger denne i ca 20 meter før du blir tatt ned til venstre videre på gamle stier. Du følger stien til du kommer ut i en sving på en litt større kjerrevei. Denne følger du i ca 20 meter før et skilt viser deg opp til høyre der den gamle stien fortsetter. Når du da igjen kommer ned til grusveien er det den du skal følge. Etter to sving viser en skilt nedover mot venstre inn i en gamal sti igjen som ta deg ned  til bilveien. Her viser skiltet at du må ta til høyre og gå langsmed bilveien de tre siste kilometerne til Atrå kyrkje. Etter du har kommet over brua passerer du veien mot Gausetdalen mot høyre, der det ligger overnattingssted "Ola-Huset". 500m senere på pilegrimsleden passerer du en Spar butikk på venstre side, og litt forbi butikken passerer du også Atrå barne- og ungdomsskule før du kommer til Atrå håndverkssenter.  Håndverkssenteret har åpen sommerutstilling og er vel verdt et besøk.

Du er nå fremme og ser Atrå kyrkje til høyre. Gå langs muren til kirkegården til du kommer inn til selveste hovedkirken i Tinn sokn. Her stod det tidligere en gammel stavkirke som ble reist på slutten av 1100-tallet, og trolig ble innviet under bisp Ragnar omkring 1180. Kirken ble revet i 1830-årene, etter at den nye Atrå kyrkje sto klar i 1836. Stavkirken regnes som den første i Tinn.

Hvis du overnatte i Atrå vil du passere Spar, Håndverkssenter og Kyrkje dagen etter på morgenen.

TripAdvisor

Call direct on:

97541299

Reiseplanlegger

Velkommen til reiseruteplanleggeren. Du kan bruke dette verktøyet til å lage din egen reise.

For å lage din egen reiserute, klikk Add to Excursion for å legge til et produkt i reiseruten.

• Miljøsertifisering i privat og offentlig virksomhet, inkludert turisme.